top of page

5 храни, които работят за имунитета

Здравословното хранене, съдържащо всички необходими хранителни вещества, е най-добрият начин да поддържате имунитета си на ниво. Това е изключително важно, особено във времето, в които живеем сега. Ето защо следването на балансирана диета, състояща се от достатъчно количество протеини, фибри, витамини и минерали, ще даде тласък на имунитета ви “да заработи” на пълни обороти. Прочетете статията докрай, за да разберете кои са тези топ 5 храни. Накрая ще получите и БОНУС: 5 храни, които вредят на имунитета ви!

#1 Червена чушка

Червените чушки са чудесен източник на витамин С. Консумирането на една средно голяма чушка ни осигурява повече витамин С, отколкото тялото ни се нуждае за цял ден. Както знаем, Витамин С помага на организма да образува антитела и да се бори с болестите. Този факт ни води до заключението, че витамин С подпомага правилното функциониране и работа на имунната система.


Освен на витамин С, червената чушка е много богат източник и на бета-каротин. Това е друг антиоксидантен витамин, който работи за имунитета на човешкия организъм, а също така е и много полезен за здравето на очите и кожата.

Тъй като за усвояването на бета-каротина е необходима мазнина, за да се усвои най-добре, е добре да съчетаете със здравословна мазнина, например зехтин или ядково масло.


#2 Цитрусови плодове

Цитрусовите плодове са богати на растителни съединения с полезни за здравето свойства, като противовъзпалително и антиоксидантно действие. Освен че подпомагат имунната система, цитрусовите плодове съдържат и много витамини и минерали, които помагат на организма да функционира правилно. Ето 5 полезни цитрусови плодове: портокали, лимони, грейпфрут, лайм, помело.


#3 Зеленолистни зеленчуци

Тъмните зеленолистни зеленчуци също попадат в класацията на петте храни, които работят за имунитета, защото са добър източник на растителната форма на витамин А. Това е антиоксидант, който спомага за унищожаването на свободните радикали- нестабилни молекули, които се образуват по време на редовните метаболитни дейности и могат да увредят нашите клетки, включително имунните.


Специалистите споделят, че всички мастноразтворими витамини, като A, D, E и K, се усвояват по-добре, когато се консумират с хранителни мазнини. Ето защо нутриционистите препоръчват да включите някои мазнини в ястията си, като авокадо или зехтин. По този начин си гарантирате, че тези ценни хранителни вещества се усвояват и използват по-ефективно, като същевременно добавят повече вкус. Тъмните зеленолистни зеленчуци включват: Спанак, коприва, кейл и др.


#4 Куркума

Тази златистожълта подправка традиционно се среща в ястията от Близкия изток. Тя съдържа силни противовъзпалителни свойства, които могат да помогнат за укрепване на имунната система и намаляване на възпаленията в организма. Това е така, защото куркумата е богат източник на противовъзпалителното съединение куркумин. Изследванията показват, че куркуминът играе важна и при регенерацията на нервите след различни наранявания и така спомага да се ускори двигателното възстановяване.


Куркуминът се свързва и със защитата на организма от редица хронични заболявания, включително: атеросклероза, рак, невродегенеративни заболявания и др.


#5 Кисело мляко

Знаете ли, че киселото мляко работи за имунитета ви? Лекарите споделят, че то е изключително полезно, защото спомага за образуването и поддържането на естествената флора в червата. Полезните бактерии, които се съдържат в състава на ферментирания млечен продукт, съдействат за разграждането на токсините и поддържането на добър имунитет.


Живите активни култури в киселото мляко съдържат пробиотици, които според проучванията могат да засилят вродения имунитет на организма и да спомогнат за ограничаване на възпаленията. Освен това киселото мляко е източник на калций и витамин D, който играе важна роля за регулирането на имунната система и може да засили естествената защита на организма ви срещу болести.


БОНУС: 5 ХРАНИ, КОИТО НЕ РАБОТЯТ ЗА ИМУНИТЕТА

Вече разгледахме кои храни дават тласък на имунната система. Разбира се има и такива, които ѝ вредят. За да поддържате имунната си система здрава и силна, избягвайте консумацията на тези 5 вида хранителни групи:

  • Преработени меса като кренвирши;

  • Бяла захар и пакетирани десерти;

  • Преработени, пържени и бързи храни;

  • Бял хляб;

  • Алкохол.

Последни публикации

Виж всички
bottom of page