top of page

5 правила за спортно хранене от професионалисти

Много хора, които се опитват да подобрят физическата си активност и производителност чрез редовно практикуване на спорт, търсят вдъхновение при професионалисти. Гледането на представянето на професионални спортисти в състезания, четенето на техните биографии и следенето на социалните им мрежи надхвърля забавлението. Това може да бъде изключително мотивиращо и да даде представа за това как да живеете, как да се храните правилно, да спите и да тренирате, за да подобрите собственото си представяне.



Ако искате и вие да придържате спортното си хранене като истинските професионалисти, спазвайте тези 5 правила:


Първо правило: Опростете хранителния си режим

Най-добрите спортисти се хранят сравнително просто и обичайно с пълноценни храни и лесни за приготвяне продукти (например овесени ядки и банан или печено пиле, сладки картофи и зеленчуци). Приложете това на практика, като се придържате към добре разработен хранителен план, използвайки ограничени и минимално преработени съставки.


Лесно да се предположи, че най-добрите в спорта използват най-модерните и скъпи добавки и храни, за да повишат ефективността си, но всъщност фокусът е другаде. Професионалистите от най-високо ниво се подлагат на чести тестове за забранени вещества, а много добавки не се тестват за контрол на качеството, което може да доведе до фалшиво положителен резултат. Затова определящ фактор при избора на добавка не трябва да е нейната реклама, а гаранцията за произхода и съставките й.


Професионалните спортисти постоянно пътуват и трябва да разчитат на хранителен режим, който е приложим навсякъде. Те също така искат постоянство в резултатите, а това отчасти се дължи на обичайното им спортно хранене. Имайте предвид че опитването на нови храни може да доведе до стомашни смущения, които да попречат на обичайния тренировъчен процес.


Второ правило: Правете това, което работи най-добре за вас

Хората, които се занимават с любителска спортна физическа активност, често се влияят, преминавайки от една диета към друга въз основа на последната тенденция или от това, което виждат, че прави даден професионалист. Всеки човек реагира по различен начин на диетите и храненето и трябва да съобразите хранителния си режим с конкретните си нужди.


Професионалните спортисти прилагат диета, която е съобразена с техните тренировки, метаболизъм, предпочитания, график, поносимост възможности. Ако имитирате нещо, копирайте този начин на мислене и възприемете режим, която работи за тялото ви, защото това е най-важното.


Трето правило: Направете спортното хранене рутина

Професионалните спортисти не са почитатели на изненадите. Предпочитат да имат определена рутина за почти всеки аспект от деня си, тъй като оставянето на нещо на случайността може да бъде пропусната възможност за добро представяне.


Когато става въпрос за хранене, повечето професионални спортисти следват доста строг план за това какво и кога да ядат, за да извлекат максимална полза. Това позволява да се съсредоточат върху най-добрите си резултати, премахва вероятността от стомашни проблеми по време на тренировките и намалява умората от „вземане на решения“ - състояние, при което умът се уморява и стресира от постоянното вземане на решения.


Освен това те искат постоянство в резултатите, а то се постига чрез обичайно хранене. Както по-горе беше споменато, опитването на нови храни може да доведе до стомашни смущения, които могат да попречат на тренировката за издръжливост.


Четвърто правило: Превърнете спортното хранене в приоритет

Докато любителите спортистите могат да вместят тренировките в натоварения си график и да оставят храненето на случайността, професионалистите не могат. Рядко ще хванете топ изпълнител да се оправдава, че не му се е ядяло, забравил е храната за възстановяване, нямал е време да се храни и т. н.


Професионалистите знаят, че правилното прилагане на спортното хранене може да повлияе на резултатите им. Следвайте примера, като възприемете мисленето, че здравословното хранене и доброто разпределение на хранителните вещества (хранене преди, по време и след тренировка) е жизненоважна част от вашето представяне.


Пето правило: Привлечете екип за подкрепа

Това, което рядко виждате, е работата зад кулисите, която се полага за осъществяването на здравословна диета. Повечето от тях разполагат с екип от треньори, диетолози и лекари, които следят приема, съветват за промени и извършват тестове, за да гарантират, че спортистът получава необходимите хранителни вещества и енергия. Може да не сте професионален спортист, но ако следвате техния пример, неминуемо ще подобрите личните си спортни резултати.


Последни публикации

Виж всички
bottom of page