top of page

5 неща, които трябва да знаете, ако изберете безглутенов режим

Няма съмнение - глутенът (или липсата на такъв) е една от най-обсъжданите хранителни тенденции през последните години. Повечето източници твърдят, че глутенът е безопасен за всички, с изключение за хора, които страдат от цьолиакия. Въпреки това, някои здравни експерти смятат, че глутенът е вреден за повечето хора.

Какво точно представлява глутенът? Пагубна ли е консумацията му или просто не е модерна? Кои са 5 неща, които трябва да знаете, ако изберете безглутенов режим? Нека разберем сега!


Какво представлява глутенът?

Глутенът е вид белтък, намиращ се в зърнените храни, включително пшеница, ръж, лимец и ечемик. Глутенинът и глиадинът са двата основни протеина в глутена. Глиадинът е отговорен за повечето от неблагоприятните ефекти на глутена върху здравето.


Когато брашното се смеси с вода, глутеновите протеини образуват лепкава мрежа, която има консистенция, подобна на лепило. Това свойство, прави тестото еластично и дава на хляба способността да втаса по време на печене.


Какво представлява цьолиакията?

Цьолиакията е сериозно заболяване, при което имунната система на организма атакува собствените си тъкани, когато се консумира глутен. Това води до увреждане на лигавицата на червата и означава, че организмът не може да усвоява правилно глутена. В такъв случай е необходимо да преминете към подходящ хранителен режим, който изключва този протеин.


Ако наскоро сте били диагностицирани с цьолиакия или подозирате, че може да имате чувствителност към глутен, ето кои са 5 неща, които трябва да знаете, ако изберете безглутенов режим:


1. Необходимо ли е повечето от нас да изключат изцяло глутена?

Не! Изследванията показват, че адекватната консумация на пълнозърнести храни е свързана с по-нисък риск от хронични заболявания като сърдечни заболявания, рак и диабет. Пълнозърнестите храни също са чудесен източник на енергизиращи витамини от група В и фибри.


Всички ли бихме имали полза от по-малко рафинирано брашно и по-истински пълноценни храни като боб, ядки, плодове, пълнозърнести храни и зеленчуци? Определено!


2. Пазаруване

Когато трябва да преминете на безглутенов режим, едно от най-страшните неща е да пазарувате храна. Трудното е първите няколко седмици и най-вече с първите покупки. После става по-лесно. Ето какво трябва да знаете, ако изберете безглутенов режим:

  • Обръщайте особено внимавате върху етикетите на храните. На тях винаги са изписани освен съставките и алергените. Това ще ви помогне да направите безопасен избор;

  • Понякога глутенът се крие на неочаквани места, като малц (малцов овкусител, малцов оцет), бирена мая, сос Уорчестър, соев сос, “естествени аромати", модифицирано хранително нишесте, витаминни и минерални добавки. Ето защо е от изключително значение винаги да четете етикета на съставките!

  • Някои супермаркети и здравословни магазини поддържат списъци с храни без глутен на своите уебсайтове или можете да ги поискате в магазина. Ако няма такива, дайте си време, за да проучите къде из рафтовете се намират безглутеновите храни.


3. "Без пшеница" не означава "без глутен"

Това, че дадена храна не съдържа пшеница, не означава, че в нея няма глутен от други източници, като ечемик и ръж например. Обърнете внимание и на други сортове пшеница, включително, грис, грахам, лимец.


4. Пазете се от кръстосано замърсяване

Този съвет важи в най-голяма степен, ако сте диагностицирани с цьолиакия или имате изключителна непоносимост към глутен, защото, познайте какво? Пицата, която току-що сте си поръчали с безглутенова коричка, вероятно не е била изпечена в пещ за безглутенови храни.


Чудесно е, че ресторантите вече предлагат безглутенови продукти, но ако те не са произведени в сертифицирано предприятие за безглутенови продукти, вероятно са кръстосано замърсени. Други лесно заразени храни са пържените картофи, храните в насипно състояние и подправките.


5. Винаги дръжте под ръка прости безглутенови продукти

Консервиран боб, домати, хумус, ядки, яйца, зеленчуков бульон, замразени плодове и зеленчуци, както и пълнозърнести храни като кафяв ориз, овес и киноа са чудесни за бързо приготвяне на храна. Запасете се с любимите си оцет, масла, билки и подправки, за да можете да приготвите бърза вечеря по всяко време!

Последни публикации

Виж всички
bottom of page