top of page

Медът като здравословен източник на въглехидрати

Знаете ли, че пчелният мед е една от най-подходящите храни при повишено физическо натоварване? Освен че е ненадминат източник на енергия, медът може да бъде и чудесно допълнение към всяка диета, защото потиска усещането за глад и засилва издръжливостта. И това далеч не са единствените му предимства.


Казват, че … медът е много по-здравословен от захарта

Вероятно ви е известно, че прекомерната консумация на рафинирана захар крие сериозни рискове за здравето. От друга страна обаче, тя е основен източник на глюкоза, от която тялото се нуждае, за да си набави енергия. Ако търсите здравословна алтернатива на захарта, която не само ще ви осигури необходимото количество въглехидрати, но и ще снабди организма ви с куп други полезни вещества с ценни за здравето свойства, ще я откриете в пчелния мед.

Медът, също като захарта, е съставен основно от въглехидрати, но химичният състав на въглехидратните съединения е различен. Простите захари, към които спада захарта, се разграждат почти веднага след прием, което води до рязко повишаване на кръвната захар.

Ако хранителният ви режим включва редовна консумация на захар, може да се стигне до нарушения в механизма на регулиране на нивата на глюкоза в кръвта и съответно до редица здравословни проблеми. От своя страна, медът съдържа комбинация от глюкоза и фруктоза, която се усвоява по-бавно и не натоварва стресово организма, тъй като за преработката й се изисква по-малко инсулин. Така и гликемичният индекс и гликемичното натоварване са по-ниски.


Ето защо е препоръчително да замените изцяло захарта с мед при приготвянето на домашни сладкиши, както и да го добавяте като подсладител към междинните плодови и зърнени закуски, шейкове и смутита.


Какво съдържа медът?

Има два основни вида мед. Единият е нектарен – получава се от нектара на медоносни растения като акация, липа, магарешки бодил и различни планински цветя и храсти. Другият вид мед – манов мед – се получава от сладък, безцветен сок, наречен мана, който представлява секрет на смучещи насекоми по растенията или секрет от части от растения, например листа или клони.


Ако в близост до кошерите няма нектарни растения, пчелите произвеждат манов мед. И двата вида мед съдържат около 96% въглехидрати и вода, а останалото са аминокиселини, ензими, минерали, витамини и други вещества в малки количества.


Знаете ли, че медът действа като пребиотик?

Нездравословното хранене с прием на много захар и наситени мазнини за сметка на влакнини често е причина за храносмилателни неразположения и образуване на газове. В дългосрочен план такъв режим може да доведе до по-сериозни проблеми като наднормено тегло, сърдечно-съдови нарушения и метаболитен синдром. Стандартният съвет в тези случаи е да си осигурим достатъчно количество „добри“ чревни бактерии, които традиционно се набавят чрез ферментирали храни – например кисело мляко.


Новите постижения на науките, свързани с храненето, ни разкриват тайната на пребиотиците. Въпреки необходимостта от по-нататъшни изследвания за доказване на ползите от тях, откритите в меда пребиотични олигозахариди подпомагат храносмилането и развитието на полезни бактерии за поддържане на добро чревно здраве.


Д-р Аниш Шет е завеждащ отделението по гастроентерология в най-голямата университетска болница в Пенсилвания и автор на популярни книги, които представят често срещани проблеми по интересен и забавен начин. Той сравнява пробиотиците с тревните семена, които посаждаме, ако искаме да отгледаме хубава трева в градината, а пребиотиците оприличава на торовете, които ще подпомогнат нейния растеж.


Не на последно място, медът се слави и с богато съдържание на полифеноли, които имат важни лечебни свойства.


Защо полифенолите са толкова полезни?

Полифенолите са съединения, които се получават от биоактивното вещество фенолова киселина в растенията и действат като естествени антиоксиданти.


Известно е, че антиоксидантите забавят или предотвратяват увреждане на клетките, причинено от действието на свободните радикали. Това са нестабилни съединения, които нарушават вътрешното равновесие на тялото и водят до редица заболявания. За възстановяване на баланса са необходими антиоксиданти – част от тях тялото произвежда само, а останалите си набавяме от външни източници.


Флавоноидите са вид полифеноли с доказан благоприятен ефект върху сърдечното-съдовото здраве, защото нормализират кръвното налягане. Освен това техните противовъзпалителни и антимикробни свойства осигуряват надеждна защита на лигавицата на стомаха и черния дроб. Ето защо консумирайки редовно мед ще се погрижите добре за своето здраве.

Последни публикации

Виж всички

Въглехидрати

bottom of page