top of page

Еволюция на спортните храни

Диетичните насоки за правилно и здравословно хранете са извървели дълъг път през годините. Започнали са още от Платон и Хипократ и търпят своето усъвършенстване и до днес. Това е разбираемо, предвид еволюцията на човека и неговите нужди, а настоящите насоки и изследователски проучвания се актуализират на всеки 5 години.

Интересен факт е, че първото състезание за бягане на Олимпиадата през 776 пр. Хр. е спечелено от готвач и пекар, чиято професия може би му е дала състезателно предимство. За ранните гръцки олимпийци е известно, че подхранват тялото си предимно с вегетарианска диета от плодове, сирене и пшеница. Тенденция, обаче, бавно се е изместила и спортистите са започнали да консумират обилно количество месо, хляб и вино преди състезанието, което подчертава значението на качествения протеин и лесно храносмилателните въглехидрати.


В днешни дни основното значение на тези макронутриенти все още е от жизненоважно значение за здравето и производителността на атлета. Настоящите елитни спортисти са посъветвани да консумират разнообразни храни, за да задоволят нуждите на тялото си както от макро– така и от микроелементи. А правилната хидратация, с вода (а понякога и с електролити) е станала неразделна част от начина им на живот.


Съветът в днешно време на специалистите по хранене е да се спазва диета, която осигурява висококачествени макронутриенти и хидратация. Това е в основата на начина на живот на всички успешни спортисти. Както всички потвърждават – важен е баланса.

Въглехидратите, от своя страна, са важна част от издръжливостта на тялото. Преди години спортистите са се подкрепяли със сушени смокини. В днешно време пък, вече има и гелове, които зареждат организма с нужната доза. Който и начин да изберете – въглехидратите са неразделна част от менюто на спортистите, защото те дават енергия. През 30-те години на 20 век е официално призната нуждата от приема на въглехидрати. Това откритие доведе до издръжливост на спортистите и намаляване на протеините преди спортуването в полза на високо въглехидрати храни. Оризът, макаронените изделия и картофите са станали често срещани в менютата на атлетите.


През 80-те години стана популярен и културизмът. Този спорт доведе до развитието на хранителни продукти, предназначени за спорт, а именно преработени, генерични, химически получени и преносими прахове. Тези насипни генерични протеинови прахове също се видоизмениха и стигнаха до наличието на фокус на цяла храна с функционални и по-натурални съставки като цвекло, гъби и куркума.


В днешно време има огромно разделение, когато става въпрос за най-добрата обща диета за спортистите - месо срещу вегетарианство, въглехидрати срещу кето диети. Въпреки това разделение, спортистите започват да разбират, че храненето е индивидуализирано и специфично и зависи изцяло от целите. Именно индивидуализираните диети са един от най-големите напредъци в храненето на спортистите.

Бъдещето на спортното хранене най-вероятно ще се променя с бързи темпове поради напредването на технологиите, медицината и науката. Но експериментирането с персонализирани диети е чудесен начин да намерите това, което работи за вас. Но не забравяйте, че винаги е необходима здравословна и балансирана диета. Просто трябва да откриете нуждите на своя организъм и да му ги задоволите.

Последни публикации

Виж всички
bottom of page